liaopdefiets.reismee.nl

Van Lucinay naar Versauges


Vanaf Lucinay naar Varsaugus - Montceau létoile. 19 augustus 122 km en nog wat…


Lucinay is een stadje waar de ‘heilige’ Bernadette haar leven heeft geleefd na het grote wonder wat haar overkomen is. Maar of mijn gastvrouw nou een reïncarnatie ?? Ze leek op haar en voor het eten werd er ook gebeden, op deze mooie zondag gaat ze straks ook naar de kerk.. Niet helemaal mijn cup of thea but…heerlijk geslapen.

Om kwart voor 9 zat ik op de fiets, moet zeker een berg op van 750 meter ..

Al rap heb ik in de gaten dat ik deze route eigenlijk niet wilde, maar allah, het maakt niet veel uit en ik ben nu onderweg. Na 8 km gaat mijn telefoon, Emmeline, mijn gastvrouw: Lia ! You forgot your powerbank!!!”” A”h… dat ding wat ik onderweg zo nodig heb als je Google Maps gebruikt.. Terug!! en opschieten , ze wil met een half uur in die kerk zijn..

Gelukkig ze is er nog, ik zet mijn kmteller weer op 0.. en ga die andere route pakken. Die stuurt me al veel gauwer als ik dacht een behoorlijke klim op… lager, lager, lagerr, die versnelling en dan stopt er mevrouw die aan de afdaling bezig is en vraagt naar mijn plannen. OH!! doet ze een gebaar van veel heuvels… Okay.. maar dan kijk ik op de navi en die stuurt me daar gelijk rechtsaf… naar beneden weer , zou ie geschrokken zijn? Ik vond het ook al zo raar. Nu gaat het lekker, en kom de plaatsjes tegen die ik ook gedacht had te zullen zien.

Rijd Villerfranche binnen waar het gezellig druk is, brocante markt. Ik zoek de Boulanger op , waar een lange rij staat, ernaast is een cafe, prima, lekker een soort Tompoes en gevuld broodje mee voor onderweg , verlaat de gezelligheid en ga weer op route.

Dan op een kruispunt stuurt Google me zo ineens een Voie Verte op! Voie Verte de Beaujolais! Wat een kadootje, zouden ze me zo de bergen over laten gaan? dat zal wel te veel gevraagd zijn … Voorals nog is het prachtig. maar dan gaat het toch omhoog, en omhoog, 5 -6 km p.u. klein, kleinste blad.. en het duurt en het duurt… ja .. het zou ook , maar straks… het is warm , heel warm. en de tijd gaat voort. Ben ik er nu ? het lijkt wel… Broodje !! zit langs de kant van de weg en Nic appt: Het duurt nog wel een paar dagen voor je bij Conny bent? Neeee, morgen ben ik bij Conny! Zit je in de trein dan?? net als ik die berg opkroop vraagt hij ik in de trein zit.. Hij had op Google Luzinay ingedrukt.. dat is wel een enorm verschil!!!


Dacht dat ik er bijna was , ijdele hoop , we klimmen weer! ondertussen al 3 uur geweest en de km teller zegt dat ik nog 50 km moet… dat gaat geen 17.00 worden als ik aankom.. Maar dan staat toch de kmteller ineens op 46!!!! Er komen nog een stel straffe klimmetjes maar ook dat we even heel hard gaan.

Op de een of andere manier gaat die km teller niet zo hard als mijn fiets… lijkt het.. en de tijd kruipt hard voort. 91 km . was me beloofd. zit nu al op 105 en ben echt nog niet bij mijn aankomstballon… telefoon raakt leeg en mijn powerbank ook!!! stop bij een boerderij en vraag om ze even op te laden. Mag , weer leuke gesprekken met Vader en zoon van een renovatie bedrijf.

Verder gaat het , kwart over 7 , 122km, sta ik voor een huis die ik het meest kan omschrijven als een rariteitenkabinet…. ogen te kort bij Chantal. Die gelijk HET grote boek pakt waar alle WarmShowers in mogen ( moeten) schrijven, een oudere schooljuf die nu haar huis zelf gerenoveerd en aangekleed heeft. Voor de WarmShowers heeft ze een chalet in de tuin… Er was ook nog een echtpaar op visite, beetje simpel, niettemin aardig en bereid om naar de verhalen te luisteren. Nee Chantal maakt zelf geen gebruik van deze organisatie, zij hoeft niet de wereld over, de wereld komt bij haar….ik was nummer 86…

later op de avond vraag ik nog waar de wc. is en er gaat een deur open… een plee, met een raam, achter dat raam is het slaaphok van de geit!!! zit ik ,als ik dus op de plee zit naast het achterwerk van een geit op 15 cm afstand… ,weliswaar achter glas, maar toch.. De WC is een natuurplee, het wordt dus met houtsnippers gewerkt… Nee, geen biertje aan het eind van deze trip, limonade… en in mijn chaletje was een postoel, dat was wel prettig in de nacht…

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!