liaopdefiets.reismee.nl

Van Braunschweig naar Magdenburg

Van Braunschweig naar Maagdenburg, 98 km, zaterdag 23 augustus.


Dat is “s morgens nog een hele tour als je je blote hemdje aan wil, om overal zonnespul te smeren...Ik was toch vanochtend op tijd wakker maar ineens was het toch 9 uur… en ik had om half 9 op de fiets willen zitten… Het is inderdaad raar bij zo’n Airbnbadres, mijn klantjes klagen daar ook wel eens over dat het in de regel zo’n koude bedoening is, een sleutel wordt je overhandigd en vanochtend heb ik de sleutel op de kamer gelaten en ben weggegaan…

Duurt even voor ik de stad uit was , veel stoplichten en ondanks dat er deze ochtend weinig verkeer is , moet ik toch geregeld wachten voor het rode licht. Maar dan kom ik ook terecht bij een oud kloostercomplex, wordt nog steeds gebruikt voor het een en ander, mooi en een mooi park erom heen waar de route doorgaat. Maar dan wordt het heel anders.. echte heuvels! en dat is nog niet zo erg, maar de wind, die gisteren voor een groot deel afwezig was, molens stonden stil!, was er vandaag dubbel en dwars! uit het oosten! en waar ga ik heen? afgelopen dagen heel veel langs maisvelden gereden en hier? kale tarwevelden! geen bescherming dus.. de heuvel op ging nog wel, dan was er vaak nog bescherming van de heuvel, maar de heuvel af! Vaak net zo hard als erop! en er komen vandaag nogal wat kilometertjes..

Toch wel weer een mooie route, en de uitzichten waren ook prachtig. rond 12 uur ben ik in Helmsted, vroeger bekend van de grenscontrole. Ik loop door de stadspoort en er wordt toch geschreeuwd vanaf de poort!! het was net 12 uur en dan wordt er afscheid genomen van de week! En met trompetten geblazen.. was dat even toevallig. daar vlakbij ook een lekkere bakkerij met een zwartswalderkirschtorte...mmm. bovendien zaten er ook gezellige mensen.

met nog een broodje in de achtertas ga ik weer op weg, even buiten de stad wordt ik weer over landweggetjes geleid , nu door het bos, leuk hoor, niet zo warm en het reed lekker.. maar dan moet ik rechtsaf.. ja daag, er is geen knap pad, ik ga verder op dit pad, kom nog een mevrouw tegen, hardlopend, die was net bijna op een slang getrapt.. nou ja hij was niet gevaarlijk, zei ze. het tweede pad wat Google aangeeft is ook niets, ik rij weer verder, gaat lekker … denk nog: je moet hier ook niets krijgen: PANG!!!! mijn achterband plat….. Ja...verder maar lopen dus, volgens de route ben ik in de buurt van een dorpje… als ik nou iemand zo gek krijg om met mij en mijn band even naar een reparateur te gaan…

Bij het eerste huis, na 1 kilometer door landerijen te hebben gelopen, roep ik “ Hilfe” en daar komt een mevrouw. Ik doe mijn suggestie, maar dat wordt helemaal niets, want na 1 uur is alles dicht… ja ook de fietsen man… Allemachtig, Daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar ze belt aan bij een achterhuis waar haar zoon woonde en ja , die wilde mij wel helpen… Dus het achterwiel eruit en een nieuwe band erin, ik leerde van hem en hij leerde van mij : bandenlichters had ie nog nooit gezien! ik nog met hand door de band… nee geen obstakel, even later kon ik weer op stap. Prima, gefixt.

Het volgende landweggetje heb ik laten zitten …. maar ja dan rij je toch wel een heel eind om… en het landweggetje later zag er echt prima uit, daar rond Emden. Ja, buiten die wind gaat het goed. ap mijn gastheer van deze avond dat het wel 6 uur wordt, vanwege panne.

Dan komen er een heel aantal dorpjes achter elkaar, grappig, ze eindigen allemaal op - leben.. leuke dorpjes ook. Net als ik weer op een rottig !!!! grote kasseien, gelukkig gauw met asfalt erbovenop, maar toch, appt mijn gastheer, moet ik je komen halen?? wel ik zou het hier geeneens kunnen uitleggen , daar waar de auto niet eens mag komen! “nee, gaat prima, ga het echt halen!” ban op tijd in Maagdenburg, kijk nog een supermarkt open!! mijn avondeten en ontbijt.. een biertje.. allemaal maar ingeslagen. Volgens mijn telefoon ben ik er precies om 18.00 uur… nog 3,5 km… wat is dat voor raar geluid?? platte band… dan app ik weer mijn gastheer, nu waar ik ben… en die komt mij abholen!! Bleek later dat ze weg moesten .. zaten dus echt op de wip, ik liep maar door en zag ineens een transport bus een rondje maken en op het fietspad komen… mijn fiets erin en met een kwartiertje waren we bij een groot gebouw, waar een van de kamers, mijn kamer is voor de nacht.

Wat ik vanavond heb gedaan ?? wel dat wiel er weer uitgehaald, nu de buitenband goed geïnspecteerd; er zit een klein scheurtje in … Oh..daar heb ik nu een stuk fietsband in geplakt en die geplakte!! band van vanmiddag er weer in… hij staat weer helemaal klaar die fiets.. hoop dat ie dat ook nog morgenochtend is… Duimen… echt de allereerste keer dat is zelf zo technisch moest zijn...



Reacties

Reacties

Henk

Lia, heb nu pas de gelegenheid je fiets verhaaltjes te lezen.
Het valt op dat de laatste tochten "dichter bij huis" zijn .
En steeds in je eentje,respect hoor !
Dat geeft wel betere mogelijkheden om met andere contacten te leggen .
Het repareren van fiets banden ( en vorige keer je ketting ) moet je echt een keer oefenen,
dan ben ik er van overtuigd dat je dat zo "onder de knie hebt"
Verder veel fiets plezier en leuke contacten .
Groetjes Henk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!