liaopdefiets.reismee.nl

Canal de Nivernais

La Machine - Sauvigny, 23 augustus 99.9 km.


Ongeduldig stond vanmorgen het schoongemaakte stalen ros al te wachten, ik was er ook vroeg bij, een tikkeltje gespannen weer, raar…! Er staat zo’n leuke route op me te wachten.

Bovendien wordt ik vanmorgen vergezeld voor een groot gedeelte door Walter, die me naar het Opstappunt in ChampVert zal leiden en dan nog een stukje meerijden. Gezellig.

Toch wel weer even een afscheid na zulke leuke dagen, en dan zitten we om 9 uur op de fiets. Twee keer mag ik de Garmin van Walter van de grond afrapen die zijn fiets er iedere keer afwerpt. raar..! Daarna doet ie hem maar in een tasje.

In Cercy-la-tour drinken we koffie, voor het cafe, in de luchten van de slager ernaast. Niettemin lekkere koffie. Al rap komt er een stel naast zitten, toen we de fietsen zagen, een Santos en een Koga wisten we al dat het Nederlanders waren en er ontspon zich al rap een heel gesprek. Gezellig. de man was in maart aan een hernia geopereerd en ze hebben gekozen voor zoveel mogelijk vlakke ritten, dan zit je met zo’n kanaal route natuurlijk hartstikke goed. Wij hadden al twee kofffie op en er kwamen twee andere mensen op onze stoeltjes zitten die rustig hun koffie dronken en wij maar doortetteren… nadat we uiteindelijk onze fietsen echt in onze handen namen zeiden ze: “Goede Reis”... Nou ja, die zag ik toch echt niet aankomen.

Bij het volgende dorpje is Walter weer naar huis gegaan.. en ik ga alleen verder… Ben dat zo aan het overdenken en heb ineens geen kanaal meer aan mijn rechterhand!!!! huh?? waar ben ik die nou kwijt geraakt? terug… zo’n makkelijk en nog rij ik verkeerd… een 400 meter terug was ik ‘gewoon’ de bredere, betere weg gevolgd, zwaar in gedachte.. goed. GEWOON langs het kanaal blijven.

O jee… ik had aan Walter gevraagd om kopietjes van die landkaart waar het kanaal zo mooi opstond. Maar dat vond Walter zo ouderwets, ik moest er maar foto”s van nemen. Maar natuurlijk dat doet IEDEREEN tegenwoordig , dat moest ik nog even doen.. Vergeten. Vraag wel aan Conny of ze een paar foto’s van die kaart maakt..

Maar dan kom ik bij een Bord waar de route op staat en neem ik daar foto’s van, met mijn telefoon.. moet gelijk HEEL erg piesen .. leg die telefoon even neer… Opgelucht ga ik weer verder.

10 km verder neem ik mijn banaantje: tussen de achtertassen op de achterbagagedrager ligt mijn telefoon!!!! Das een gelukkie!! mijn hemel , dat had niet best geweest.. nu bedenk ik gelijk hoe ie daar terecht is gekomen, maar of ik dat ook weer wist als ik hem kwijt was geweest??? Zouden die kaarsjes wat hebben geholpen? moet ik z.s.m. toch maar gauw weer wat aansteken , het kon wel een s wezen dat ik het ‘geluk’ al opgebruikt heb. Van de week toen ik me met een rotgang van een berg afkwam , op een smalle weg, kwam er ineens een auto aan van de andere kant.. we reden alletwee op het midden van de weg…

Bij Chatillon-en Bazois drink ik even een Cola bij een fietsverhuurbedrijf. Eet daar ook mijn broodje [hollandse] kaas. Lekker. De jonge eigenaar repareerde ook fietsen en vond dat mijn fiets er netjes uitzag!!! Hij kwam uit Yorkshire en via Oostenrijk { skigebieden ] daar in de buurt terechtgekomen. weer een heel gesprek.

Langs dit kanaal zijn heel veel sluisjes, gezellig en sommige sluiswachters maken mooie plaatjes van hun huizen. Het gaat nog steeds als een tierelier.. en bij Baye ben ik weer het kanaal kwijt!! ik vragen , maar het la sous?? en la Bas..?? Bateau aussi la bas,! huh ? onder dit stuk land gaat dus het kanaal ‘gewoon’ door? Ik reed maar verder in de richting die me gewezen werd en ja hoor, daar was ie weer, Daar was ook gelijk een kermis van kleine bootjes en 16 sluizen dicht bij elkaar. leuk!

Dan ga ik in Corbigny even naar de Supermache en sta bij de kassa met 4 andere nederlandse klanten.

Dan nog even 5 km verder in Sauvigny zit Yvonne ( uit Bergen) te wachten met een biertje en vanavond ook lekker eten.. Leuk mens, leuke gite!

Reacties

Reacties

Elly de Groot

lia. Wat geniet ik weer van jouw verhalen,kijk er iedere dag weer naar uit , geniet van het fietsen en ik van jouw Groetjes Elly.

Lia

Ik miste je al Elly. Fijn dat je weer 'meereist' vaste fan liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!