liaopdefiets.reismee.nl

Van Lake Buyoni naar het Leopardrest camp

In een busje gaan we vandaag naar ons volgende adres. Een ecologisch adres, het Leopard Rest Camp, dat betekent dat er weer niet veel zal zijn, heel ecologischā€¦

Het wordt een mooie rit. Langs soms een drukke weg. We rijden door een grote stad Kabbala. De gateway naar Congo. Gaan gelijk even pinnen. Dan veranderd ons uitzicht onwijs. Hier zijn er mensen met boerderijen! De huizen daarbij zijn ook best groot. Zijn veel Longhorns in deze contreien.Hier en daar gemixt met Hollandse koeien. Maar ook kassen, waar bloemen geteeld worden.

Geluncht bij een hele uitspanning, waar ook een museum bij was, veel geleerd over de verschillende stammen hier en dat die stammen toch behoorlijk de dienst uitmaken hier. Het is echt niet de bedoeling dat je met iemand van je eigen stam trouwt. Dat wordt heel goed uitgezocht. De jonge vrouw die in het museum ons heeft rondgeleid, daar was 12 koeien voor betaald! Ze zal dus uit een rijke clan komen, je leven ziet er echt heel anders uit als geen enkele koe hebt..Het is eigenlijk wel apart dat de ā€˜moderneā€™ tijd zolang heeft geduurd voor dat vaste grond kreeg. Ik bedoel daarmee, dat ā€˜de beschavingā€™ zoals dat hier oprukt, heel veel lijkt op de tijd waarin ik ben opgegroeid. Dan niet met clans, maar toch, het was notdone dat je met een ander geloof trouwde, en ook een boerendochter trouwde met een boerā€¦, is best wel wat vergelijkbaar. Natuurlijk maakt ook het gebied waar we zijn, verschil. De omgeving waarin Laurens is opgegroeid, is een groot verschil, met de omgeving waarin onze chauffeur van vandaag is opgegroeid. Die is nu 28, en heeft van zijn vader te verstaan gekregen dat hij een huis moet gaan kopen. Want het is echt ā€œnot doneā€ om een vriendinnetje zijn vaders huis binnen te brengen, om de nacht door te brengen. Een potentiĆ«le vrouw kan ie alleen maar zijn eigen huis binnenbrengen, en die moet dan ook nog van de juiste clan zijnā€¦ja, ook hier is een eigen leven opbouwen niet zomaar wat. Superinteressant, die inside informatie. ( nu ik dit opschrijf, zijn er heel wat apen om heen!)...

We worden later weer hartelijk ontvangen op dat Leopard Rest Camp. We dineren weer met Rolf en Belinda, die we gisteren ook ontmoet hebben. Maar vanavond gooit Rolf nogal wat gespreksonderwerpen op tafel, die nogal diep gaanā€¦.maar wel interessant! Weer een topdagā€¦