liaopdefiets.reismee.nl

Van Dronryp naar Winde.

Van Dronryp naar Winde, 106 km, 18 augustus.

ook deze morgen was het weer gezellig in Huize Zaailing, de dochters lagen nog in bed, maar wij hadden praat genoeg. 9 uur reed ik weg, nadat Ingrid me nog even een mooie route had verteld om in Leeuwarden te komen. Door het boerenland natuurlijk, zoals er zoveel mooie fietspaden gaan door Friesland.

In Leeuwarden is het even lekker rondkijken, een foto genomen van Lotte haar oude kamer, die heeft in het centrum een paar jaar met veel plezier gewoond en wij zijn er ook verschillende keren geweest.. Wanneer gaan we weer eens samen Lotte?

Dan zoek ik de Langeafstandsfietsroute op die langs de Dokkummer EE gaat, heb hem lang geleden al eens gefietst maar ben toen niet in Dokkum geweest, daar wil ik nu heen. Dit pad voert ook over het beroemde bruggetje bij Bartlehiem en langs het prachtige plaatsje Burdaard. Veel mensen in boten en veel mensen buiten. Rond het middaguur ben ik in Dokkum. Geniet er echt van. mooie plaats. Ga hier lunchen en mijn slaapplaats verzorgen. Fijn als er weer een plekje voor me is ergens!

Dan gaat de route eerst van Dokkum naar Friesland, veel langs dorpjes, maar dan buig ik wel af, die plaatsjes zijn vaak de moeite waard. Geniet. Maar donkere wolken zijn er wel in het zwerk, hoop niet dat ik in zo'n bui terecht kom als er gisteravond in Anna Paulowna geweest is... Als ik in Groningen ben vallen er serieuze druppen en ik vind een onderkomen in een cafe , waar ik me tegoed doe aan een heerlijke Blonde Maredsous met een portie bitterballen!!

Dan de route naar Winde, wat vlak onder Peize ligt. Kijk er van op dat er een nieuwbouwwijk van Groningen in Drente ligt!! wat is hier veel bijgebouwd! In Winde zitten Ingrid en Lieuwe op mij te wachten met een pot thee. ( Dat had ze gevraagd) Even kennis gemaakt op gepaste afstand en daarna werd mijn paleisje getoond. Ze hadden in een oude paardestal een kantoor voor Lieuwe gemaakt en op de zolder een flinke slaapkamer voor 5 personen, dat was nu helemaal voor mij alleen. Ik had me daar heerlijk voor het open raam geposteerd, en was mijn verslag net aan het typen. Werd ik geroepen of ik trek had in een glaasje wijn.. Natuurlijk.

Deze mensen leven een heel ander leven als wij, ik moest dus wel degelijk op mijn woorden letten. Zij hadden een heel tijd in het hectische Delft gewoond en nu heel blij dat ze in deze rustige omgeving een klein boerderijtje konden bewonen. Ingrid gaf ondersteuningslessen muziek op een vrije school en Lieuwe zat "in de arbeidsconflicten" Was toch weer interessant!

De volgende ochtend had Lieuwe me een heerlijk ontbijt verzorgd en daarna stond ie zijn geiten te bestuderen. Toen ik wat bij hem stond vertelde hij hoe de hiearchie was onder deze 7 geiten, dat bleek nogal ingewikkeld, ( voor mij was het gewoon een koppel geiten) maar Lieuwe dichtte ze heel wat eigenschappen toe alsdat ik zo zag. En dat vertelde ie ook met een zichtbaar genoegen. toch weer leuk..




Reacties

Reacties

Lies

Wat een heerlijk eerlijk simpel verhaal. Op zijn tijd ook erg leuk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!